top of page
Etsi
  • Writer's pictureAnna Eroma

Asiakkaan kohtaaminen hoitotyössä

Päivitetty: 19. tammik. 2023

Osteopatiakoulussa painotetaan potilaan/asiakkaan kohtaamista, kuuntelua ja läsnäoloa. Jokainen asiakas kohdataan yksilönä ja ollaan aidosti kiinnostuneita.

Itse koen tämän yhdeksi tärkeimmäksi asiaksi hoitotyössä koska hoidon jatko määräytyy tästä ensi kohtaamisesta ja luottamus rakennetaan jo siinä kun potilas/asiakas astuu ovesta sisään.


Kävin muutama päivä sitten lääkärissä ja osteopatian opiskelijana seuraan tietysti suurella kiinnostuksella miten lääkäri ottaa vastaan, kuuntelee ja on läsnä jo siitä hetkestä kun menen sisään. Mielenkiinnolla seuraan tutkimista, minkä diagnoosin hän antaa ja mikä on jatkohoito koska haluan oppia.

Nyt jo heti istuessani ja aloittaessani kertomaan mikä minua vaivaa, tuntui ettei lääkäri malttanut kuunnella, hän keskeytti enkä saanut sanottua asiaani loppuun vaikka yritin useasti kertoa. Diagnoosi tuli melkein heti kuin apteekin hyllyltä ja jatkohoito, joka sekin tehtiin samantien. Kehotus soittamaan kuukauden päästä mikäli vaiva ei parane ja näkemiin. Tähän kaikkeen meni aikaa ehkä max. 15min.


Koin myös, että lääkäri vastasi joihinkin kysymyksiini sarkastisesti. Keskeyttämistä ja sarkasmia en ymmärrä, se on mielestäni huonoa käyttäytymistä ja etenkään lääkärien ei sitä pitäisi tehdä. Koko tilanne oli hämmentävä ja mietin oliko lääkäri vain väsynyt kun oltiin jo ehtoopuolella eikä sen takia jaksanut keskittyä minuun vai eikö häntä oikeasti kiinnostanut minun vaivani.


Mielestäni jokaisen terveydenhuollon ammattilaisen ja palvelualalla olevan tärkein taito on potilaan/asiakkaan kohtaaminen, kuuntelu sekä aito kiinnostus. Terveydenhuollossa tämä korostuu ja etenkin lääkärissä, koska potilas yleensä tulee vastaanotolle huolissaan omasta terveydestään ja joissakin tapauksissa antaa henkensä lääkärin käsiin ja jos potilasta, eikä hänen huoltaan tai omaisia oteta huomioon niin luottamus on jo mennyt ennenkuin sitä on edes luotu. Pahimmassa tapauksessa voi käydä niin ettei potilas uskalla mennä enää lääkäriin, koska takana on huono tai jopa pelottava kokemus ja se voi olla hänen hoidon kannaltaan joskus jopa hengenvaarallista.


En epäile, että minua hoitanut lääkäri ei olisi hyvä työssään, päinvastoin, mutta en minä hänen vastaanotolleen toista kertaa mene vaan valitsen toisen koska haluan, että minua kuunnellaan ilman keskeytystä ja oikeasti välitetään mitä sanon tai mikä huoleni on eikä hoideta kuin liukuhihnapotilasta.


Ehdottaisin, että kaikki lääkärit ja muutkin hoitotyöntekijät katsoisivat peiliin itseni mukaan lukien ja sanoisivat säännöllisesti peilikuvalleen, että hoidan AINA kaikkia potilaitani tai asiakkaitani kuten toivoisin itseäni hoidettavan!


Muistetaan aina, että olemme vastaanotoilla aina asiakasta varten, tehdäksemme parhaamme hänen hyvinvointinsa parantamiseksi - koska me välitämme ♡


p.s. Tämän tekstin tarkoitus ei ole arvostella, moittia tai millään tavalla yleistää lääkäreitä vaan tämä oli minun eli potilaan aidosta kokemuksesta kirjoitettu.



261 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki
bottom of page